Aston Martin modelauto’s
Not Only For The Happy Few
Jouw startpunt naar een wauw gevoel.
Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Aston Martin.
Toont alle 8 resultaten
-
Aston Martin metalen logo, tac sign, embleem
€ 17,47 -
AutoArt 1:18 Aston Martin Vantage V12 Bathurst 12 Hours Endurance Race 2015
€ 99,97 -
Top Speed 1:18 Aston Martin Vanquish Zagato Speedster wit
€ 149,97 -
Uitverkocht!
AutoArt 1:18 Aston Martin Vanquish wit
€ 174,97 -
AutoArt 1:18 Aston Martin DB11 blauw
€ 247,97 -
AutoArt 1:18 Aston Martin DB11 zilver
€ 247,97 -
Uitverkocht!
AutoArt 1:18 Aston Martin DBS Superleggera blauw
€ 279,97 -
AutoArt 1:18 Aston Martin DBS Superleggera zilver
€ 279,97
Opgericht: 15 januari 1913
Oprichter: Lionel Martin, Robert Bamford
Hoofdkantoor: Gaydon, Warwickshire, Engeland, Verenigd Koninkrijk
Website: astonmartin.com
Aston Martin is een premium voertuig dat luxe, verfijning, snelheid en kwaliteit combineert. De geschiedenis van het bedrijf begon in 1913, toen Lionel Martin, een gepassioneerde autosportliefhebber, besloot zijn auto te bouwen. Samen met Robert Bamford richtten ze het bedrijf Bamford & Martin op en hielden ze zich bezig met de productie en verkoop van auto’s. De eerste Aston Martin racewagen verscheen in 1915. Het dankt zijn naam aan de naam van de oprichter en de Aston Hill, waar Lionel op racete.
De vleugels afgebeeld op het Aston Martin-logo symboliseren dromen, vrijheid en snelheid. Ze zijn de creatieve vlucht van de geest, aspiratie naar de top van succes. Door gebruik te maken van de vleugels toont het bedrijf respect voor zijn historisch erfgoed.
Betekenis en geschiedenis
De geschiedenis van het merk Aston Martin is niet eenvoudig. Het bedrijf heeft meer dan eens te maken gehad met crises. Al meer dan honderd jaar is het verschillende eigenaren veranderd. En pas in 2012 werd Aston Martin onafhankelijk. Natuurlijk heeft de line-up van degenen die aan het roer van het bedrijf staan het logo beïnvloed. Maar ondanks frequente veranderingen waren er geen kardinale transformaties. Alle Aston Martin-logo’s behalve de eerste hadden vleugels, waardoor het embleem een van ‘s werelds meest herkenbare is. De spatborden (volgens veel experts zijn ze geleend van Bentley) symboliseren de belangrijkste kenmerken van alle auto’s van het merk: snelheid, vrijheid, droom.
Wat is Aston Martin?
Het is een bedrijf uit Groot-Brittannië, dat sportwagens en supercars produceert. Al zijn auto’s worden met de hand gemaakt en elk heeft een plaquette met de naam van de persoon die het heeft gemaakt.
1921 – 1926
Het eerste Aston Martin-logo verscheen in 1921. Het was elegant en laconiek: een cirkel waarin de letters A en M over elkaar heen liggen. Het klassieke strikte lettertype, zwarte letters en een cirkel, een bronzen achtergrond maken het logo stijlvol en duur.
1927 – 1930
In 1927 werd het Aston Martin-logo voor het eerst gewijzigd. Dit waren de meest dramatische veranderingen in zijn geschiedenis. Vleugels, die snelheid symboliseren, vervingen de cirkel. De letters werden vervangen door de volledige naam van het bedrijf. De inscriptie bevindt zich zo dat de letter M, gelegen in het midden, verbonden is met de horizontale elementen van twee letters, T. Alleen de bronskleur, het strikte lettertype en het laconieke karakter bleven over van het vorige logo.
1930 – 1932
In 1930 werd besloten om de bronskleur van het logo te veranderen in zilver. Ook zijn de vleugels geslepen, hebben een duidelijkere omtrek gekregen. Hoewel het nieuwe Aston Martin-logo steviger is geworden, heeft het slechts twee jaar geduurd.
1932 – 1939
In 1932 werd het Aston Martin-logo vergelijkbaar met vandaag. De vleugels kregen “veren” en werden gladder; de bedrijfsnaam werd in een rechthoek gegraveerd en in het midden geplaatst. Zilver werd vervangen door goud en zwart. Het nieuwe logo zag er luxer uit en presteerde beter dan het vorige. Hierdoor kon hij langer meegaan dan eerdere versies – 7 jaar.
1939 – 1950
Het logo van de jaren ’40 verschilde van wat het in de jaren ’30 had alleen in kleur: goud werd vervangen door zilver. Deze kleine wijzigingen maakten het logo strenger. Hij was het die de basis werd van het embleem dat we vandaag de dag zien.
1950 – 1971
In 1947 vond er een belangrijke verandering plaats in de geschiedenis van Aston Martin: David Brown werd de eigenaar. Met zijn komst begon het bedrijf zich snel te ontwikkelen. Natuurlijk werden de veranderingen weerspiegeld in het logo.
In 1950 verscheen de naam van David Brown boven de Aston Martin-belettering, geschreven in een iets kleiner formaat. De achtergrondkleur is nu beige met dunne zilverachtige lijnen. Zo was het mogelijk om een gevoel van lichtheid en vrijheid te bereiken.
1971 – 1972
Het logo is weer bijgewerkt. Zilver werd weer vervangen door goud. Deze optie was misschien wel de meest luxueuze, maar het duurde niet lang. De reden hiervoor was een verandering in leiderschap.
1972 – 1984
In 1972 werd Aston Martin overgenomen door Company Developments Ltd. Dit leidde tot het verdwijnen van de naam van David Brown uit het embleem. De oude hoofdkleur werd vervangen door een nieuwe – koudgrijs. De lijnen bleven goud maar lichter.
1984 – 2003
Hoewel het logo dat in 1984 is bijgewerkt, volgens experts niet het beste is, ging het bijna 20 jaar mee. De vergrote inscriptie, verdikte lijnen en vernauwde letters maakten het embleem brutaler en minder verfijnd.
2003 – 2021
In 2003 werd het nieuwe hoofdkantoor van Aston Martin geopend. En in hetzelfde jaar verscheen een logo, dat vandaag de dag nog steeds relevant is. Het is eleganter en moderner geworden. Nu staan de woorden Aston Martin in een groene rechthoek; de lijnen zijn eleganter geworden.
Het embleem belichaamt de belangrijkste kenmerken van Aston Martin-auto’s: prestige, professionaliteit, snelheid, vrijheid, superioriteit. Eenvoudig lettertype, minimalisme en koele zilveren kleur geven aan dat het merk Aston Martin betrouwbaar en duur is; zijn auto’s zijn te allen tijde goed.
2021 – today
Het bijgewerkte embleem bestaat uit dezelfde elementen als het vorige logo omdat het herontwerp niet de algehele stijl raakte, maar individuele details. Nu verschenen ribben op de gespreide vleugels, die aangrenzende veren van elkaar scheidden. Dunne lijnen zijn volumineus, convex, terwijl brede strepen ertussen hol zijn en visueel onder hun niveau liggen. Dit visuele effect wordt gecreëerd door schaduwen aan te brengen onder de bovenranden van de verhoogde ribben.
Hieronder (op de kruising van de vleugels) wordt een kleine driehoekige inkeping gevormd, die lijkt op de korte staart van een vogel met een gevorkt uiteinde. Deze stilistische truc verbindt het embleem van het automerk verder met snelle vlucht en hoge snelheden. In het midden van de horizontale rechthoek staat de naam van het autobedrijf. Het is ook gemaakt in geribbeld type met een 3D-effect, dus het lijkt erop dat de letters enigszins uit het oppervlak steken.
In 2016 (volgens sommige bronnen in 2017) registreerde het bedrijf een nieuw logo, een dubbelomlijste cirkel met kruisende V-vormige lijnen. Het lijkt niet op de gebruikelijke vleugels, maar lijkt eerder op het eerste logo uit 1921-1926. Volgens de merkvertegenwoordigers zal het nieuwe embleem worden gebruikt voor het brandmerken van kleding, accessoires, souvenirs, enz.
Onze Shop
Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier.
Mooie 'kontjes'
Een galerij met auto ‘konten’. Vaak ligt de focus op de voorkant, de ‘neus’; in deze galerij op de achterkant, de ‘kont’..
Velgen
Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.
Onderdeel van RB Ekstra
E-mail adres
info@rbmodelautos.nl
KvK
73754234
BTW-id
NL001888211B89
Adres
RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.