Citroën modelauto’s
Not Only For The Happy Few
Jouw startpunt naar een wauw gevoel.
Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Citroën.
Toont alle 3 resultatenGesorteerd op prijs: laag naar hoog
Opgericht: maart 1919
Oprichter: André Citroën
Hoofdkantoor: Poissy (New), Saint-Ouen-sur-Seine, Frankrijk
Website: citroën.com
Citroen is een Franse autofabrikant opgericht door industrieel Andre Citroën. De tijd van zijn verschijning is 1919. Het maakt nu deel uit van de grote internationale groep Stellantis. Het is ook eigenaar van de Traction Avant-divisie (sinds 1934), gespecialiseerd in het produceren van personenauto’s die zijn gemaakt met behulp van innovatieve technologieën. Het introduceerde het eerste voorwielaangedreven voertuig met onafhankelijke 4-wielophanging. Het hoofdkantoor van de fabrikant is gevestigd in Saint-Ouen-sur-Seine (Frankrijk).
Het Citroen-logo is voorzien van gestileerde V-vormige tandwieltanden die bekend staan als een chevronwiel. André-Gustave Citroën bedacht dit detail kort voor de oprichting van het autobedrijf. Zijn eerste bedrijf was precies gebouwd op de productie van dergelijke tandwielen.
Betekenis en geschiedenis
Het is een revolutionair bedrijf in de wereld van de machinebouw. Ze deed verschillende ontdekkingen die de industrie naar een hoog niveau hebben gebracht. Naast voorwielaandrijving, draagstructuur en autonome ophanging stelde ze in 1954 een zelfnivellerend systeem voor, schijfremmen tien jaar later en in 1967 draaiende koplampen voor het rijden op bochtige wegen. De fabrikant belichaamde alle innovaties in zijn voertuigen, die vervolgens werden bekroond met wereld- en nationale prijzen. Daarnaast zijn de producten bekroond met de European Car of the Year award.
Het bedrijf ging naar zijn daverende succes door moeilijke jaren van gevechten. Andre Citroën bouwde een fabriek tijdens de Eerste Wereldoorlog en na afloop besefte hij dat hij zou blijven zitten met een moderne onderneming zonder producten. Toen besloot hij het te heroriënteren naar de productie van civiele voertuigen, omdat hij eerder alleen militaire uitrusting had geproduceerd. De eigenaar besloot zich met name te richten op het segment personenauto’s.
Om dit te doen, wendde hij zich in 1917 tot ingenieur Jules Salomon voor hulp vooraf. De Franse industrieel daagde hem uit om het nieuwste ontwerp van tien pk te ontwerpen met een uitstekende uitrusting, superieure duurzaamheid en minder duur dan andere auto’s. Het resultaat was de Type A in 1919 en daarmee Citroën. Het logo sierde de eerste serie auto’s die in hetzelfde jaar werd gelanceerd.
De identiteit is gebaseerd op een tandwiel met dubbele chevrons. De 22-jarige oprichter van het bedrijf opperde het idee na een bezoek aan een fabriek in de Poolse stad Lodz. Hij kocht een patent voor deze technologie omdat een spiraalvormig tandwiel meer axiale kracht geeft en, naast een andere versnelling, de tractie aanzienlijk verhoogt. Tot die tijd gebruikte het Franse bedrijf een kegeltandwielmechanisme op de achteras. Daarom werd de nieuwe technologie doorslaggevend in de productie van personenauto’s en was van groot belang.
In 2020 werd een fusie van de FCA- en PSA-groepen aangekondigd om de grote brancheorganisatie Stellantis te vormen, waar Citroën en andere merken zich in 2021 bij zullen aansluiten. Uiteraard wordt ook een verandering in identiteit verwacht.
Wat is Citroën?
Citroën is een Frans merk van het in Nederland gevestigde Frans–Italiaans–Amerikaanse multinationale autofabrikant Stellantis N.V. Stellantis is in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA en PSA, resulterend in een bedrijf met veertien automerken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall.
1919 – 1922
Het debuutembleem bestond uit een visgraatpatroon, waarbij de locatie van de inkepingen op de spiraalvormige tandwielen werd herhaald. Voor het logo koos de auteur twee gepaarde fragmenten omdat één niet helemaal duidelijk zou zijn. Hij plaatste de zigzaglijnen in een verticale ovaal en verbond ze aan de zijkanten. Alle strepen waren blauw en tweesnijdend – van buiten en van binnen.
1922 – 1932
In die tijd had grafisch ontwerp de overhand omdat de verbetering van het embleem alleen het uiterlijk van een andere geometrische vorm beïnvloedde. Er was geen tekst. Om de authenticiteit van het automerk weer te geven, plaatsten de ontwikkelaars een ovaal met visgraatslagen in een achthoek. Het was donkerblauw geverfd, dicht bij kobalt, en alle andere elementen waren citroen-geel.
1932 – 1935
Tegelijkertijd werd in deze tijd een andere bedrijfsaanduiding gebruikt, die conceptueel anders was dan de hoofdaanduiding. Het toonde een zwaan die links onder de chevrons zwom, in de vorm van een berg met dubbele toppen. De vogel bevond zich op geïmproviseerd water, waar golven van “moteurflottant” en “Citroën” zichtbaar waren. Ze symboliseerde de snel bewegende motoren en neusvorm op sommige van de kenmerkende modellen. De zwaan had geen afrondingen – hij bestond volledig uit korte lijnen en hoeken. Het hoofd en de nek leken op het bovenste fragment van een octaëder. De kleuren in deze variant waren gevarieerder en omvatten een combinatie van wit, zwart, blauw, goud en lichtblauw.
1935 – 1959
Na deze transformatie werd de achthoek breder en had een dunne gele streep langs de rand. De blauwe kleur werd verschoven naar het lichtpalet en de gele kleur bleef zoals hij is. Bovendien was onder de chevrons de inscriptie “Citroën.” Het werd in hoofdletters gemaakt, behalve de letter “i”, die in kleine letters bleef. Deze periode wordt als legendarisch beschouwd sinds de tekst voor het eerst in het logo verscheen.
1959 – 1966
De fabrikant heeft het ontwerp van de chevrons verbeterd, zodat het visgraatpatroon puntige uiteinden kreeg. Het had ook “randen” die het logo deden uitpuilen. Het driedimensionale effect verscheen ook door de combinatie van lichte en donkere kanten op dezelfde strepen. Alle elementen werden in een horizontale witte ovaal geplaatst.
1966 – 1985
De ontwerpers omsloten een witte ovaal met gele chevrons in een blauw en wit vierkant. Het bovenste deel was geschilderd in een kobalttint, het onderste – in een melkachtige. Aan het reeds bestaande bord is de inscriptie “Citroën” toegevoegd, uitgevoerd in hoofdletters. Langs de rand van de geometrische vorm liep een gele randstrook.
1985 – 2009
Het resultaat van een radicale herinrichting was een nieuwe identiteit. De ontwikkelaars verwijderden alle voorgaande kleuren en elementen – alleen de visgraatchevrons en de naam van het automerk bleven over. In plaats daarvan een miniatuur rood vierkant en grote zwarte letters bestaande uit een schreefloos lettertype.
2009 – 2016
Om het logo te moderniseren, verwijderde het merk de achtergrond en maakte de driehoekige schreef ‘metallic’. Om dit te doen, gebruikte ze de bijbehorende kleuren uit het metalen spectrum – zilver en grijs, en voegde er zwart aan toe. Als gevolg hiervan kwam het logo in 3D uit. Dit effect werd bereikt dankzij de juiste combinatie van schaduwen en hooglichten. Onderaan stond de bedrijfsnaam in een bijgewerkt rood lettertype. De auteur van deze versie is de studio Landor Associates.
2016 – 2019
In de huidige versie van het logo is er geen 3D-effect, dus het teken ziet er plat uit. Dit is nodig voor een betere weergave van de branding in printformaat en op alle media. Er is een kleine schaduw van het “koude metaal” in het linkerbovengedeelte van beide chevrons. De ontwerpers vervingen de rode letters door grijze.
2019 – 2022
Voor het honderdjarig bestaan heeft Citroën een kleine cosmetische update aan het logo gegeven. Veranderingen hebben alleen invloed gehad op het kleurenschema: de lichte grijstint is vervangen door een donkere om de belettering en het pictogram expressiever te maken. Tegelijkertijd bleven de vorm van de twee “boemerangs” en de stijl van de letters hetzelfde.
2022 – heden
In september 2022 introduceerde de Franse automaker Citroën een opnieuw ontworpen embleem. In feite is dit een heroverweging van het oorspronkelijke logo dat in 1919 is gemaakt. De nieuwe versie bevat, net als de oude, twee gebogen strepen in een verticale ovaal. Alleen nu wordt een goed zichtbare zwarte kleur gebruikt voor de hoofdelementen. Een ander verschil zijn de bredere strepen, die een gevoel van betrouwbaarheid en stabiliteit inspireren.
Omdat het minimalisme nooit uit de mode is geraakt, is het huidige symbool, net als verschillende voorgaande, verstoken van driedimensionaliteit. Dit wordt gedaan om het logo gemakkelijk te gebruiken in de digitale omgeving, vooral op schermen van mobiele apparaten. Maar het ontwerp van de inscriptie onderaan het logo is aanzienlijk veranderd. De letters zijn futuristischer geworden en hebben verdikte lijnen verloren. De twee stippen boven de “Ë” zien er niet langer uit als een oneindigheidssymbool – de diakritische ziet er nu uit als een stippellijn.
Onze Shop
Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier.
Mooie 'kontjes'
Een galerij met auto ‘konten’. Vaak ligt de focus op de voorkant, de ‘neus’; in deze galerij op de achterkant, de ‘kont’..
Velgen
Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.
Onderdeel van RB Ekstra
E-mail adres
info@rbmodelautos.nl
KvK
73754234
BTW-id
NL001888211B89
Adres
RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.