Ferrari modelauto’s
Not Only For The Happy Few
Jouw startpunt naar een wauw gevoel.
Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Ferrari.
Resultaat 1–12 van de 16 resultaten wordt getoond
-
Bburago Race & Play 1:24 Ferrari F12 Berlinetta rood
€ 22,97 -
Bburago Race & Play 1:24 Ferrari Purosangue rood
€ 27,47 -
Bburago 1:18 Ferrari California T grijs
€ 54,97 -
Bburago 1:18 Ferrari SF90 Stradale rood
€ 54,97 -
KK-Scale 1:18 Ferrari 365 GT4 2+2 1972 zwart
€ 59,97 -
KK-Scale 1:18 Ferrari 166 MM Barchetta (cabrio) 1949 blauw
€ 59,97 -
KK-Scale 1:18 Ferrari Testarossa 1984 rood
€ 79,97 -
Uitverkocht!
LookSmart 1:43 Ferrari 296 GTS Spider rood
€ 129,97 -
Uitverkocht!
LookSmart 1:43 Ferrari 296 GTS Spider rood grijs
€ 129,97 -
LookSmart 1:43 Ferrari Portofino geel
€ 129,97 -
Uitverkocht!
Looksmart 1:43 Ferrari Purosangue rood
€ 129,97 -
BBR 1:18 Ferrari Portofino M Spider Verde Tevere
€ 397,00
Opgericht: 13 september 1939
Oprichter: Enzo Ferrari
Hoofdkantoor: Maranello, Emilia-Romagna, Italië
Website: ferrari.com
Ferrari is een Italiaans automerk gevestigd in Maranello, Italië. Het bedrijf is in 1929 opgericht als raceteam (Scuderia Ferrari) door Enzo Ferrari. Pas in 1947 zou het bedrijf overgaan op de productie van legale straatauto’s onder de naam Ferrari S.p.A. Sinds het ontstaan wordt het bedrijf in een adem genoemd met de Formule 1, waarin reeds vele successen behaald werden.
Het paard in het logo is een symbool van kracht, uithoudingsvermogen en snelheid. Deze kwaliteiten kenmerken Ferrari-auto’s van de beste kant. Bovendien worden volbloedpaarden gelijkgesteld met elite-eigendom, waardoor ze eruit zien als luxe sportwagens. De zwarte kleur werd oorspronkelijk gebruikt als teken van rouw voor de piloot Francesco Baracca (de held uit de Eerste Wereldoorlog), van wie het bedrijf het logo met een paard nam (de romp van zijn vliegtuig was versierd met een soortgelijk patroon). En geel is een eerbetoon aan Modena, de geboortestad van Enzo Ferrari.
Betekenis en geschiedenis
Het logo van dit bedrijf is altijd versierd geweest met een ongebreideld paard dat op zijn achterpoten heeft gestaan. Zo is hij in alle landen van de wereld bekend. Bovendien ontstond het beeld van het embleem lang voor de verschijning van het bedrijf zelf – ongeveer in 1929, toen de ondernemer Ferrari een kleine onderneming opende. Het was het dat diende als basis voor de toekomstige autogigant.
Als hoofdteken gebruikte de eigenaar het beeld van een gewelddadig paard – een symbool van kracht, ongebreidelde kracht en snelheid. Verborgen emotionele stress wordt versterkt door het merkpalet – geel en zwart.
Maar eerst pronkte de Conde Francesco Baracca, een militaire piloot, held en veteraan van de Eerste Wereldoorlog, die het idool was van miljoenen Italianen, op het embleem. Tot zijn fans behoorden Enzo Ferrari. In de zomer van 1923 ontmoette hij zijn moeder, gravin Paolina. Paolina vroeg om als basis een bord te nemen met het beeld van een ongebreideld paard, dat geluk en triomf belichaamt. De toekomstige automagnaat bewaarde lange tijd een foto van Baracca met een herdenkingsinscriptie van zijn ouders.
1929 – 1931
De debuutversie geeft meteen een link met pk’s, die het vermogen van een automotor meten. Daarom toont het logo een opfokpaard: hij is onrustig, fysiek ontwikkeld en klaar om naar voren te rennen. Een zwart paard met witte accenten is afgebeeld op een gele achtergrond.
Bovendien is haar imago geëvolueerd van gedrongen naar verfijnd. Dit komt door de uitbreiding van het concept: als in de eerste versies het dier de betekenis van “pk’s van de motor” benadrukte, dan werd het later gekoppeld aan de gevleugelde Pegasus. Het klassieke schild heeft een dubbele rand (zwart-geel), drievoudige rood-wit-zwarte strepen aan de bovenkant en cursieve letters “S”, “F” aan de onderkant.
1931 – 1939
Het debuutlogo bestaat uit een zonneschild met een zwart paard, rechts en links waarvan de letters ‘S’ en ‘F’ staan. Ze zijn geschreven in een dun cursief lettertype in hoofdletters en zijn gedecodeerd als ‘Scuderia Ferrari’. Bovenaan staan drie strepen in de kleur van de Italiaanse vlag.
Voor het eerst werd dit embleem in 1932 gebruikt op de auto’s die deelnamen aan de Spa Grand Prix-race. Sindsdien heeft ze altijd merkproducten begeleid en werd ze automatisch goedgekeurd als het belangrijkste symbool van Ferrari. Er zijn verschillende belangrijke data in de geschiedenis van het logo.
1939 – 1957
Dit is het enige embleem van Ferrari, waar het paard vanuit een ongebruikelijke hoek wordt afgebeeld en niet naar links maar naar rechts kijkt. In deze interpretatie is hij niet helemaal zwart – de kunstenaars voegden veel witte accenten toe om zijn silhouet volumineus te maken. Het dier heeft ook grote vleugels met gedetailleerde vogelveren. Ze zijn wijd verspreid, wat de indruk wekt dat een opfokpaard op het punt staat op te stijgen.
De achtergrond voor het belangrijkste Ferrari-symbool is een geeloranje cirkel met een radiaal verloop dat uitstraalt van een licht centrum naar donkere, bijna rode randen. De cirkel is ingesloten in een gele ring, omzoomd met dunne zwarte lijnen aan beide zijden. De vleugeltips van de pegasus reiken verder dan het frame en doorsnijden de inscriptie “AUTO-AVIO COSTRUZIONI.” De eerste twee woorden bevinden zich bovenaan en zijn gerangschikt in de vorm van een boog, en de derde is aan de onderkant en gebogen in de tegenovergestelde richting, lijkend op een hoefijzer. Rechts en links staan drie strepen in de kleuren van de Italiaanse vlag.
1947 – 1951
In 1947 verscheen de eerste versie van het rechthoekige Ferrari-logo met afgeronde hoeken. Het verving de traditionele driehoekige schilden. De basis is nog steeds geel maar heeft een bleke tint. Het zwarte paard wordt naar links gedraaid en vergroot om meer ruimte in te nemen. Met één voet staat hij op een lange strook, die een voortzetting is van de bovenste horizontale lijn van de letter ‘F’. De rest van de glyphs bevinden zich onder deze regel en zijn geschreven in vetgedrukte schreefletters. Boven het hoofd van het dier pronkt de Italiaanse driekleur. Alle elementen zijn in goud omlijnd.
1951 – 1981
In 1951 werd het silhouet van het paard verkleind zodat het niet meer de onderste inscriptie raakt. De basis nam de vorm aan van een klassieke verticale rechthoek en werd rijk geel. De gekleurde strepen aan de bovenkant veranderden ook in rechthoeken, maar waren horizontaal georiënteerd.
1981 – 1994
Na het herontwerp is het uiterlijk van het paard veranderd: zijn lichaam is visueel zwaar geworden en het expressieve reliëf van de spieren is verdwenen. Het frame rond de rechthoek heeft een zilveren verloop en de rest van de Ferrari-logokleuren zijn aangepast in intensiteit en tint.
1994 – 2002
Dit is het jaar van de officiële verschijning van het bedrijf in een modern formaat. Als onderscheidend teken nam ze het beeld van een onstuitbaar zwart paard, staand op zijn achterpoten. Het centrale element bevindt zich op een felgele achtergrond.
Daarboven staan drie dunne lijnen – groen, wit en rood, die een directe verbinding met Italië uitzenden. Hieronder staat de naam. Het is gemaakt in het originele schreeflettertype. Het bovenste deel van de hoofdletter “F” is langwerpig in de vorm van een ononderbroken lijn en gaat over het woord naar het afgeplatte punt bij “i”. De cursieve letters “S” en “F” zijn verdwenen.
2002 – heden
Dit is de tweede belangrijkste periode in de geschiedenis van het merk. Het was toen dat het herontwerp werd uitgevoerd. Hij stipte kleine details aan: kleur en wat lijnen. Het zongeel veld heeft dus een intense tint gekregen en de kleuren in het bovenste deel zijn samengevoegd – de scheidslijn is eruit verwijderd.
De tekening van het paard is ook veranderd: nu ziet het er veel krachtiger uit. Bovendien schilderden de kunstenaars de rechtervoorvoet van het paard iets hoger dan op het origineel, zodat de linker het niet meer bedekt.
Lettertype en kleuren
Het belangrijkste gamma van Ferrari is zwart (een opfokkend paard, het onderscheidende kenmerk van een Francesco Baracca-vliegtuig) en goud (het palet van de geboorteplaats Enzo, Modena). Ze waren altijd aanwezig op het bedrijfslogo en verdwenen nooit, en als ze veranderingen ondergingen, was het slechts onbeduidend. Het donkere silhouet van een paard ziet er immers erg indrukwekkend uit op een contrasterende lichte achtergrond. Permanent zijn de nationale kleuren van Italië, geplaatst aan de bovenkant van het embleem.
Zoals bedacht door de auteur, brengt een dergelijk palet het prestige, de macht, de schoonheid en de dominante positie van het automerk op de industriële markt over. Het lettertype dat voor de naam wordt gebruikt, is individueel in de klassieke spelling – met hoofdletters en kleine letters. Bovendien herhalen alle drie de “r” in het woord “Ferrari” de kenmerken van een paard dat op zijn achterpoten staat.
In de eerste versies is het tekstgedeelte cursief uitgevoerd: de letters zijn in hoofdletters en imiteren handschrift. In 1947 veranderden de ontwikkelaars het lettertype, omdat ze de volledige naam van het bedrijf introduceerden. Sindsdien is het woord in een individuele stijl geschreven: “F” heeft een langwerpige bovenlijn en “r” lijkt op een opfokpaard.
Het centrale element van alle logo’s is een zwart paard, dat zijn bereidheid toont om op elk moment vooruit te rennen. Een ander onveranderlijk detail van het embleem zijn drie lijnen in de Italiaanse vlag (rood, wit, groen). De gele achtergrond wordt gebruikt om een dark horse effectiever te laten opvallen. Bovendien verpersoonlijkt deze tint het kleine thuisland van Enzo Ferrari – de stad Modena.
Bron.
Onze Shop
Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier.
Mooie 'kontjes'
Een galerij met auto ‘konten’. Vaak ligt de focus op de voorkant, de ‘neus’; in deze galerij op de achterkant, de ‘kont’..
Velgen
Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.
Onderdeel van RB Ekstra
E-mail adres
info@rbmodelautos.nl
KvK
73754234
BTW-id
NL001888211B89
Adres
RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.