maserati modelauto’s
Not Only For The Happy Few
Jouw startpunt naar een wauw gevoel.
Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Maserati.
Toont alle 7 resultaten
-
BBR 1:18 Maserati MC20 Cielo Cabrio Acqua Marina
€ 397,00 -
BBR 1:18 Maserati MC20 Cielo Cabrio Rosso Vincente
€ 399,00 -
BBR 1:18 Maserati MC20 Cielo Cabrio Nero Essenza
€ 399,00 -
Uitverkocht!
Maserati Model 1:12 Maserati MC20 2021 blauw
Oorspronkelijke prijs was: € 497,00.€ 425,00Huidige prijs is: € 425,00. -
Uitverkocht!
Maserati Model 1:12 Maserati MC20 geel
Oorspronkelijke prijs was: € 497,00.€ 425,00Huidige prijs is: € 425,00. -
Aanbieding!
Maserati Model 1:12 Maserati MC20 wit
Oorspronkelijke prijs was: € 497,00.€ 425,00Huidige prijs is: € 425,00. -
Aanbieding!
Maserati Model 1:12 Maserati MC20 2021 rood
Oorspronkelijke prijs was: € 497,00.€ 425,00Huidige prijs is: € 425,00.
Opgericht: 1 december 1914
Oprichter: Alfieri Maserati
Hoofdkantoor: Modena, Italië
Website: maserati.com
Luxe Maserati-auto’s racen over het circuit en rijden door de meest prestigieuze grootstedelijke gebieden. De makers van het merk – de gebroeders Maserati – hadden niet eens gedacht dat dit zou gebeuren. In het begin was alles heel bescheiden: Ernesto, Ettore en Alfieri registreerden “Societá anonima officine Alfieri Maserati” om bougies, motoren en andere componenten te maken.
Ze werkten in een garage en namen soms bestellingen aan voor de productie van sportwagens. Dat veranderde allemaal in 1926 toen ze hun eerste private label sportwagen kregen.
De drietand op het Maserati-logo betekent kracht omdat het wordt geassocieerd met de almachtige Neptunus. Maar als deze godheid de uitgestrektheid van het water domineert, dan veroveren Maserati-auto’s de wegen.
Betekenis en geschiedenis
De geschiedenis van Maserati is langer dan die van Ferrari en Porsche, omdat het zijn wortels heeft in de begindagen van het autotijdperk. De chronologie dateert echter uit 1926, omdat het toen was dat de wereld het nieuwste model van de Gran Prix 1500-sportwagen zag. Dan was er Tipo 26, gebaseerd op Diatto. De start bleek meer dan geslaagd: de racewagen met het verchroomde gestempelde logo op de motorkap won meteen de Targa Florio-wedstrijd.
Dit is de verdienste van de gebroeders Maserati – gepassioneerde coureurs, ingenieurs en monteurs. Er waren er zes in de familie, maar slechts één was niet geïnteresseerd in het familiebedrijf. Mario Maserati was meer geïnteresseerd in kunst dan in techniek. Paradoxaal genoeg was het zijn creatie die de grootste stempel drukte op de geschiedenis van het bedrijf. De broers zijn al lang dood, het merk is in handen gekomen van het Nederlandse bedrijf Stellantis en het legendarische drietandlogo blijft bestaan, wat herinnert aan Mario’s talenten.
Natuurlijk is het embleem in de loop van honderd jaar veel veranderd. Moderne ontwerpers hebben het aangepast aan nieuwe normen, waardoor de afbeeldingen, het kleurenpalet aanzienlijk zijn verbeterd en de drietand een andere vorm heeft gekregen. Maar het is nog steeds de belangrijkste decoratie van luxe auto’s, zonder welke het onmogelijk is om een sportwagen of een luxe Maserati-auto voor te stellen.
Wat is Maserati?
Maserati is een Italiaans luxe automerk. Het werd in 1914 opgericht door vijf broers en naar hen vernoemd. In de tweede helft van de jaren 1960 werd het overgenomen door Citroën; in 1993 werden de aandelen overgenomen door FIAT en in 1999 nam Ferrari de controle over het bedrijf over. Sinds 2021 maakt Maserati deel uit van Stellantis N.V., De belangrijkste automodellen die onder dit merk worden geproduceerd zijn Levante, GranTurismo, Ghibli en Quattroporte.
1926 – 1937
Er wordt aangenomen dat het drietandlogo in 1926 werd gemaakt. Volgens historische documenten verscheen het echter lang voor de eerste Maserati: rond 1920 ontwierp Mario het iconische logo op verzoek van zijn broers, waardoor het bedrijf herkenbaar werd. Als getalenteerd kunstenaar en een persoon ver weg van de auto-industrie, besloot hij het zonder de klassieke racesymbolen te doen.
In de beginjaren zag het embleem er nogal sober uit. Het zag eruit als een verticaal langwerpige rechthoek gemaakt van gepolijst messing. Het woord “MASERATI” werd onderaan gegraveerd, met een dun schreefloos lettertype dat voor de letters werd gebruikt. Het grootste deel werd ingenomen door het beeld van het bovenste deel van de drietand. Mario heeft aandacht besteed aan het ontwerp en de tekening verfraaid met prachtige patronen.
1937 – 1943
Na het bezoeken van verschillende auto’s is de badge gewijzigd:
- Het heeft een elliptische vorm gekregen.
- De kleur van de basis is lichter geworden en heeft zich ontdaan van zwarte vlekken die een versleten effect creëren.
- De drietand heeft veel van de details verloren die het tot een soort kunstwerk maakten.
Tegelijkertijd bleef de merknaam op zijn plaats, maar werd een aparte zone toegewezen voor bijna een vierde van de ellips.
Voor zover bekend uit archiefstukken had dit logo een kleurenversie. De citroen ovaal, de blauwe omtrek, de rode tanden van de drietand, de zilverachtige inscriptie op de blauwe achtergrond zagen er kleurrijk en niet-triviaal uit.
1943 – 1951
In 1937 werd Maserati overgenomen door de familie Orsi. De nieuwe eigenaar, Adolfo Orsi, vervoerde haar onmiddellijk naar de stad Modena. Met zijn beroemde Neptunusbeeld behoort Bologna tot het verleden, maar de calculerende ondernemer kende de waarde van een goede reputatie. Er is altijd een drietand aan de voorkant van Maserati-auto’s geweest en Adolfo had geen haast om deze te veranderen.
Op het nieuwe embleem is het iconische symbool teruggekeerd naar zijn oorspronkelijke vorm. Het werd vergelijkbaar met het insigne dat in 26 voor het eerst de motorkap van de Tipo 1926 sierde. De ontwerpers durfden alleen de ellips in een ovaal te veranderen, doorsneden door een rechthoek met grote witte letters “MASERATI”. Een brede grijze omtrek omringde de geometrische vormen. De drietand was rood, maar door een vervaagde schaduw ging deze verloren tegen een blauwe achtergrond bekleed met strepen in de vorm van zonnestralen.
1951 – 1954
In de vroege jaren 1950 werd het logo van de klassieke elliptische vorm gebruikt. De rode drietand bestond uit veel niet-verbonden lijnen die geassocieerd werden met racewedstrijden. De ellips had lichte schaduw aan de rechterkant, waardoor het er driedimensionaal uitzag. De hoofdcarrosserie was wit, met uitzondering van de marineblauwe onderkant. De kleur van de rest van de elementen volgde hetzelfde patroon: wit voor het bijschrift en donkerblauw voor de omtrek.
1954 – 1983
De hoeken van de ellips zijn geslepen en de drietand is compacter geworden. De tekst is verplaatst naar de bovenkant van het blauwe segment. De kleuren hebben een donkere tint gekregen.
1983 – 1985
Orsis promoveerde Maserati naar de luxecategorie, maar ging failliet. Het merk werd gekocht door Alessandro de Tomaso, die zijn visie op de auto-industrie had. In 1983, twee jaar nadat de eerste Biturbo werd uitgebracht, werd het logo bijgewerkt. De ellips werd vervangen door een witte ovaal met een grijze omtrek, de belettering werd hetzelfde grijs en de drietand werd vereenvoudigd en lichtblauw.
1985 – 1997
Het embleem van 1985 is identiek aan de versie uit 1954; alleen de drietand is in dit geval breder.
1997 – 2006
In 1997 fuseerden Maserati en Ferrari. De algemene ontwerptrends werden gehandhaafd, maar de kleine details van de drietand waren verdwenen. Ook hebben de ontwikkelaars de puntige uiteinden van de ellips afgerond, het blauwe gebied aan de onderkant verbreed en de “MASERATI” -inscriptie vergroot.
2006 – 2020
De letters hebben schreef en de donkere omtrek van het ovaal is dunner geworden. De drietand heeft een scherper uiterlijk gekregen in vergelijking met eerdere versies.
2006 – 2015
In 2006 verscheen een driedimensionale versie van het embleem. De ontwerpers hebben een 3D-effect bereikt met behulp van schaduwen, verlopen en extra banen.
2015 – 2020
De meest radicale restyling werd uitgevoerd in 2015. Het logo heeft bijna alles verloren waardoor het een iconisch symbool van Maserati is geworden. Er zijn nog maar twee elementen over: de drietand, die opnieuw is geverfd en verkleind, en de bedrijfsnaam, vergroot en geschreven in het bekende schreeflettertype.
2020 – heden
Het moderne icoon lijkt precies op zijn minimalistische voorganger. Alleen de typografie is veranderd: alle letters in het woord “Maserati” zijn kleine letters (behalve “M”) en zijn verbonden door korte lijnen die onderaan lopen.
De auteur van de eerste drietand, Mario Maserati, liet zich inspireren door wat hij om zich heen zag. Een enorme fontein domineerde het centrale plein van zijn geboortestad Bologna met het standbeeld van Neptunus. Deze sculptuur, gemaakt door de vertegenwoordiger van de vroege barok Giovanni da Bologna, duwde de kunstenaar in de richting van het cultembleem. De belangrijkste inspiratiebron was markies Diego de Sterlich, die voor het eerst voorstelde om dit idee om precies te zijn uit te voeren.
In de loop van de tijd hebben alle Maserati-sport- en straatauto’s de Trident-tolkbadge gekregen. Het is het onveranderlijke symbool van het merk, dat energie en kracht belichaamt.
Onze Shop
Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier.
Mooie 'kontjes'
Een galerij met auto ‘konten’. Vaak ligt de focus op de voorkant, de ‘neus’; in deze galerij op de achterkant, de ‘kont’..
Velgen
Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.
Onderdeel van RB Ekstra
E-mail adres
info@rbmodelautos.nl
KvK
73754234
BTW-id
NL001888211B89
Adres
RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.