Peugeot modelauto’s
Not Only For The Happy Few
Jouw startpunt naar een wauw gevoel.
Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Peugeot.
Toont alle 2 resultatenGesorteerd op prijs: laag naar hoog
Opgericht: 26 september 1810
Oprichter: Armand Peugeot
Hoofdkantoor: Frankrijk
Website: peugeot.com
Peugeot is een Franse autogigant die deel uitmaakt van de Stellantis-groep en zich bezighoudt met de productie van verschillende soorten transportmiddelen. Het is de oudste onderneming van het land die tot op de dag van vandaag actief is. Het bedrijf werd in 1810 opgericht door Armand Peugeot. Het hoofdkantoor met juridische en administratieve organen is gevestigd in Parijs, gebouw aan het Ave de la Grande Armée. De productielocaties zijn geconcentreerd in de stad Sochaux (Frankrijk).
De oprichter van het beroemde merk was een particuliere fabriek, georganiseerd aan het begin van de 19e eeuw door de familie Peugeot uit de gemeente Valentigny in het district Montbéliard (regio Franche-Comté). Ze maakte zagen en ontwikkelde zich al snel tot een staalfabriek. Toen ging de ene helft van het bedrijf naar fietsen en motorfietsen en de andere helft naar auto’s.
In 1896 splitste het bedrijf zich op in twee delen, waaronder de Société des Automobiles Peugeot. In 1920 fuseerde ze opnieuw met het fiets- en motorfietsbedrijf Cycles Peugeot. De officiële registratie van het merk vond plaats in november 1858 op initiatief van Emile Peugeot (de zoon van de oprichter).
Betekenis en geschiedenis
Historische wortels, hoog prestige en grenzeloze kracht – dat is wat Peugeot wil laten zien. Zijn lijn van auto’s is versierd met een logo dat volledig voldoet aan deze criteria omdat het de koning van dieren vertegenwoordigt – de leeuw. Bovendien is het niet gemakkelijk, maar wel heraldisch. Hij wordt vanuit verschillende hoeken afgebeeld: op vier en twee poten, zittend op een rots en lopend. Er is ook een variant met een manenkop zonder lichaam. De stijlen waarin de ontwerpers werkten zijn ook verschillend – van realisme tot het imperium.
1810 – 1858
De leeuw stond oorspronkelijk op het embleem:
- Het markeert de plaats waar de staalfabriek verscheen omdat het aanwezig is op het wapen van de gemeente Valentigney.
- Het symboliseert de kracht van de zagen die het bedrijf produceerde.
- Het boom-walking roofdier is een bewijs van de snelheid, stabiliteit en flexibiliteit van Peugeot zaagbladen.
Speciaal hiervoor tekende de kunstenaar uitstekende spieren op het dier. Het logo is gemaakt in zwart-wit.
1858 – 1889
De ontwerper maakte het beeld van een leeuw meer reliëf en formidabel, waarvoor hij schaduwen toevoegde. Het kleurenpalet is nog steeds monochroom. Een belangrijke verduidelijking: in deze periode registreerde de Peugeot-familie de leeuw officieel als handelsmerk, wat de snelheid en kracht van fietsen en motorfietsen personifieerde. Dit gebeurde in 1858.
1889 – 1910
Tijdens deze periode bracht het bedrijf zijn eerste auto uit en ontwierp het embleem opnieuw. De auteurs corrigeerden de leeuw: ze verwijderden de agressieve uitdrukking en spieren, voegden realisme toe aan de kenmerken, verlengden de staart en schilderden de pijlpunt zwart.
1910 – 1925
Een afbeelding van een brullende leeuw werd gepresenteerd als een 3D-beeldje. Het roofdier is volumineus geworden door correct verdeelde schaduwen en hooglichten op het lichaam. Het dier kijkt naar rechts en gromt dreigend, laat zijn klauwen los op zijn linkervoorpoot en drukt de pijl met zijn rechter tegen de steen.
1925 – 1936
In deze periode gebruikte het bedrijf de vorige versie, maar niet 3D. Het embleem is nu plat voor eenvoudig afdrukken. Een zwarte rechthoek bedekt de kei en een achterpoot met de merknaam. Het woord “Peugeot” is gedrukt in strikt gehakte hoofdletters. De letters zijn breed, krachtig en weerspiegelen het beeld van een leeuw. Depressies “U” en “G” zien eruit als de open mond van een roofdier.
1927 – 1936
Tijdens deze periode werd een logo gebruikt, vergelijkbaar in grote lijnen met het vorige. Maar het heeft minder details; De leeuw wordt in algemene termen afgebeeld, zonder kleine artistieke nuances. De koning der beesten is enorm, formidabel en indrukwekkend. Hij staat op een rots met zijn linkerpoot omhoog. Onder zijn rechterhand staat een pijl. De ontwerpers veranderden de rode schijf in een schild met een gouden rand en de naam van het autobedrijf werd geplaatst in een zwart trapezium met een uitgekiende uitsparing rond de randen.
1936 – 1948
Deze periode is het legendarische begin van de gekleurde Peugeot emblemen. De leeuw, die doet denken aan eerdere versies, is opnieuw afgebeeld met het gezicht naar links en staand op een smalle pijl. De staart van het dier is ontleend aan het logo van 1889; de rest is een symbiose van de eerste merknamen. Het enige verschil is het klassieke schild met een frame en donkere strepen aan de onderkant. De achtergrond is geel geschilderd, de streken, de leeuw en de omringende details zijn donkerblauw geschilderd.
1948 – 1950
De kunstenaars “zetten” het dier op zijn achterpoten. En de voorste leeuw trok naar voren en liet zijn klauwen los. De mond is open en er steekt een lange tong uit. De achtergrond is een heraldisch symbool (vermoedelijk een verticale banner) met een zwarte achtergrond en grijze kammen.
1950 – 1955
Na het herontwerp is het Peugeot-logo veel kleurrijker en interessanter geworden: het heeft een kleur en interne dynamiek. Het is ontstaan dankzij de dunne contouren waarmee de figuur is getekend. Tegelijkertijd contrasteren de zwarte lijnen effectief en benadrukken ze perfect de gele kleur van de leeuw. De kunstenaars hertekenden het beeld, maar behielden de positie van het dier: een formidabel roofdier loopt op twee poten naar links, met zijn voorpoten naar voren gestrekt en zijn tong hangend. Bovendien wordt de koning der dieren veranderd in een heraldisch teken omdat het wapenschild met een dubbel breed frame als achtergrond dient.
1955 – 1960
Tegelijkertijd werd een andere versie gebruikt – in de vorm van een driehoekig schild met geschilderde hoeken. In deze versie is de leeuw niet massief maar sierlijk, met dunne poten en uitgestrekte klauwen. De staart is, net als voorheen, figuurlijk verhoogd en gebogen, en lijkt op een bloem met een knop en bladeren – een heraldische lelie. Boven het dier staat het woord “Peugeot” geschreven met een verkorte ladder van de letter “E”.
1960 – 1968
De ontwerpers concentreerden zich op de kop van de leeuw om zijn kracht, kracht en uithoudingsvermogen verder te benadrukken. Daartoe tekenden ze het dier in profiel vanaf de zijkant. Deze invalshoek stelt je in staat om zijn emoties nauwkeuriger weer te geven. Een wijd opengesperde mond, grijpende hoektanden, een frons, een groot oor en een chique manen op een grote nek brengen gelijkmoedigheid, vertrouwen, brutaliteit en charisma over. Bovendien bevinden de hangende strengen zich onder een hoek voor een harmonieuze combinatie met een schild omcirkeld in een grijze streep. Bovenaan staat de merknaam in een klassiek design.
1968 – 1970
In 1968 veranderde het bedrijf de logostijl drastisch: nu wordt het gedomineerd door harde slagen, precieze lijnen en scherpe hoeken. De driehoekige achtergrond werd vervangen door een vierkante, en de leeuw ziet eruit als een Egyptische godheid met rechthoekige oren en trapeziumvormige strengen manen. Het roofdier gromt en vertoont formidabele hoektanden.
1970 – 1975
Goedmoedig, veilig en aantrekkelijk – dat is wat we kunnen zeggen over het logo Peugeot uit deze periode. De gele leeuw is niet meer zo formidabel als voorheen: hij heeft veel rondingen, vloeiende lijnen en weinig scherpe hoeken en kleine details. Daarom bleek het beeld schattig en zacht te zijn. Hetzelfde lot trof de naam van de autofabrikant: het kreeg een afgerond lettertype met kleine letters alsof het met de hand was geschreven. Alleen de hoeken van het schild bleven scherp.
1975 – 1980
Het concept van het logo onderging opnieuw grote veranderingen: de verhoudingen van de leeuw en de belettering werden omgedraaid. Boven verscheen een kleine leeuw, staande op zijn achterpoten, en beneden – het enorme woord ‘Peugeot’. Het monochrome palet is bewaard gebleven.
1980 – 1998
De leeuw, die de contouren van het vorige embleem herhaalde, kreeg een witte omtrek en een blauwe achtergrond. Onder het plein staat de naam van het automerk. Het is ingesteld in bloktype en verkleind, zodat het oog zich eerst vastklampt aan het koninklijke dier en vervolgens aan de tekst.
1998 – 2002
De ontwerpers namen het idee over dat in het vorige logo werd weerspiegeld. Maar deze keer maakten ze de leeuw groter en balanceerden ze hem met het onderste bijschrift, zodat zowel het roofdier als de tekst er harmonieus uitzien. Daarnaast is er een blauw vierkant verschenen om de achtergrond te vervangen.
2002 – 2010
De ontwikkelaars hebben de heraldische leeuw en de merknaam gecombineerd en in één vierkant geplaatst. De rechterkant van het dier is enigszins gearceerd.
2010 – 2021
Nu wordt het embleem gebruikt, gestileerd als een metalen beeldje van een dier. Hoewel de houding van de leeuw niet is veranderd, heeft hij antropomorfe kenmerken gekregen. De kleur van het embleem is licht en bestaat uit een combinatie van wit, grijs en blauw.
2021 – vandaag
In 2018 begonnen ontwerpers met het aanpassen van het Peugeot e-Legend-symbool uit 1960. Het moet komen om het huidige logo te vervangen. De afbeelding op het embleem verschilt niet veel van de eerdere versie – alleen in het lettertype waarmee het woord “Peugeot” boven de kop van de leeuw is geschreven.
Vanaf het allereerste begin werd de identiteit van het autobedrijf geassocieerd met het imago van een krachtige, zelfverzekerde en sterke leeuw. Het verdween nooit uit het logo, maar veranderde alleen op basis van het concept. Het is een blijk van respect voor het gebied waarin het legendarische merk is ontstaan en een demonstratie van de superioriteit van de producten die onder dit merk worden geproduceerd.
Onze Shop
Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier.
Accessoires
Naast modelauto’s verkopen wij ook accessoires zoals diverse vitrines, diorama’s en andere toebehoren.
Velgen
Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.
Onderdeel van RB Ekstra
E-mail adres
info@rbmodelautos.nl
KvK
73754234
BTW-id
NL001888211B89
Adres
RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.