Porsche modelauto’s

Not Only For The Happy Few

Jouw startpunt naar een wauw gevoel.

Onder onze modellen vind je wat informatie over het merk Porsche.

Opgericht: 1931
Oprichter: Ferdinand Porsche
Hoofdkantoor: Stuttgart, Duitsland
Website: porsche.com

Porsche is een bekend automerk uit Duitsland. Het werd in 1931 opgericht door de ondernemer Ferdinand Porsche. Het hoofdkantoor van de fabrikant is gevestigd in Stuttgart. Volkswagen AG is momenteel eigenaar van het merk en behoort tot de Porsche Automobil Holding SE-groep, die een meerderheidsbelang bezit.

Betekenis en geschiedenis

Porsche Logo Geschiedenis

 

Het Porsche embleem is een contrast tussen traditie en innovatie. Ze vertegenwoordigen het merk als exclusief, krachtig, stijlvol. De oprichter koos voor het historische erfgoed van de landen waarin het handelsmerk verscheen en maakte er een legendarisch teken van.

De autofabrikant gebruikte het wapen van de Vrije Volksstaat Württemberg voor een visuele identiteit om zijn wortels beter over te brengen, aangezien Stuttgart een centrale stad was. Het staatswapen verscheen in 1922 en bevatte twee herten. Nu doen vertakte hoorns eraan denken. Ook waren de lokale landen beroemd om het fokken van paarden, en de eerste fabriek verscheen op de plaats van een stal, dus een gefokt paard pronkt op het logo. Het wapen van Stuttgart met een zwart paard op een gele achtergrond werd in 1938 aangenomen.

En het originele Porsche-embleem werd voor het eerst geïntroduceerd in de tweede helft van 1952. Het bevond zich in het midden van het stuurwiel van de 356 Pre-A. Vanaf het moment van lancering tot heden is de merkidentiteit hetzelfde gebleven als in het begin. Het heeft immers alles wat een automerk nodig heeft: gratie, uniciteit, helderheid.

 

Wat is Porsche?

Dit is een Duits bedrijf dat wereldwijd bekend is geworden om zijn SUV’s en luxe sportwagens.

1922 – 1938

Porsche Logo 1922-1938

Het originele embleem toont twee herten die op hun achterpoten staan aan de rechterkant en linkerkant van het schild. Dieren kijken in tegengestelde richtingen en leunen op het centrale element. Ze hebben krachtige hoorns in verschillende takken, die spreken van onovertroffen kracht en de wens om te vechten voor concurrentie. Deze kwaliteiten zijn uiterst belangrijk voor Porsche omdat het bedrijf zich bezighield met het produceren van personenauto’s en sportwagens, waar snelheid, uithoudingsvermogen en snelheid worden gewaardeerd.

Het schild toont zwarte en rode strepen die de kleuren van de vlag en het hertengewei weerspiegelen – drie in elk van de twee sectoren. Brede lijnen nemen nog twee delen in beslag. Ze zijn verbijsterd. Zowel het schild als het hert bevinden zich op scherpe langwerpige elementen die lijken op fragmenten van hoorns.

1938 – 1948

Porsche Logo 1938-1948

 

Op het logo van die jaren pronkt een onrustig paard, opstaand. Het is zwart geschilderd en contrasteert goed met de gele achtergrond. Ook het heraldische schild wordt als basis genomen. Binnenin is de figuur van het dier gemaakt in geel – dunne, nauwelijks merkbare lijnen die de contouren van het lichaam vormen. De manen fladderen vrij en de staart is aan de rechterkant enigszins getrimd, zodat deze niet verder gaat dan het frame.

1948 – 1952

Porsche Logo 1948-1952

Het embleem wordt opnieuw vertegenwoordigd door een heraldisch schild, maar smaller dan de vorige versie. Hij herhaalt de eerste versie volledig en is er bijna identiek aan. Het enige verschil is de afwezigheid van dubbele randen langs de rand en het dunnere gewei op de felgele segmenten. De rest van de delen worden traditioneel ingenomen door afwisselend zwarte en rode strepen.

1952 – 1963

Porsche Logo 1952-1963

Toen Porsche zijn embleem voor het eerst introduceerde, bleek het een combinatie te zijn van de vorige twee symbolen – het heraldische schild en het paardenschild. De ontwerpers probeerden de beroemde tradities te behouden en de historische wortels te benadrukken. Hiervoor gebruikten ze de authentieke wapenschilden van de Vrije Volksstaat Württemberg en Stuttgart. Zo verscheen het moderne autologo op basis van lokale heraldiek.

De auteurs plaatsten het ene embleem in het andere en plaatsten het teken met een paard in het midden van een ouder wapenschild, bestaande uit vier fragmenten met zes vertakte hoorns en acht strepen. Een innovatie waren de bovenste inscripties op de billboards: op de kleine – ‘Stuttgart’, op de grote – ‘Porsche’.

1963 – heden

Porsche Logo 1963-present

Na het herontwerp op basis van het vorige logo, verscheen de gemoderniseerde versie. Het kwam goed van pas omdat het merk vooruitstrevende producten aanbood die een logo vereisten dat zou overeenkomen met de tijd en geavanceerde technologieën. Het resultaat van ontwerponderzoeken was een schild dat aan de onderkant werd versmald met 3D-elementen. In plaats van geel verscheen goud. Het zwarte paard heeft sierlijke trekken gekregen. Bordeauxrode exemplaren vervangen de felrode strepen. Het centrale schild is afgezet in de vorm van een dunne zwarte lijn. En het bovenste deel van het grote schild is nu gebogen.

Bron

Onze Shop

Verrijk jouw bijzondere collectie met de modellen van RB Modelauto’s. Veel kijk en shop plezier. 

Mooie 'kontjes'

Een galerij met auto ‘konten’. Vaak ligt de focus op de voorkant, de ‘neus’; in deze galerij op de achterkant, de ‘kont’.

Velgen

Velgen hebben een behoorlijke impact op het uiterlijk van een auto. Deze galerij is voor de velgenliefhebbers.

Onderdeel van RB Ekstra

E-mail adres

info@rbmodelautos.nl

 

KvK

73754234

 

BTW-id

NL001888211B89

© 2023 – RB Ekstra

Alle rechten voorbehouden

 

Adres

RB Modelauto’s is gevestigd in Wapenveld (Gelderland) maar heeft geen fysieke winkel.

Stuur Een Bericht